Nya varsel om strejk och konflikt i svenska hamnar
Publicerad 11 juni 2025
Den pågående konflikten i svenska hamnar fortsätter, med nya varsel om strejk och lockout i de hamnar där Svenska Hamnarbetarförbundet är representerat. Detta är en situation som ligger utanför vår kontroll, det vill säga en force majeure.
Sveriges Hamnar har mottagit ytterligare ett varsel om strejk och blockad från Svenska Hamnarbetarförbundet (HF). Varslet omfattar strejk, övertidsblockad, inhyrnings- och nyanställningsstopp samt blockad mot mertidsarbete och förskjutning av ordinarie arbetstid (FA-tid) hos Sveriges Hamnars medlemsföretag.
Planerade strejk- och lockoutperioder:
Gothenburg RoRo Terminal
Strejk: 19 juni kl. 10.45 till 19 juni kl. 17.30
Strejk: 22 juni kl. 00.00 till 24 juni kl. 24.00
Blockad mot övertid, inhyrning, nyanställning, mertidsarbete och förskjutning av ordinarie arbetstid (FA-tid):20 juni kl. 00.00 till 24 juni kl. 24.00
APM Terminals Gothenburg
Strejk: 23 juni kl. 12.00 till 23 juni kl. 21.00
Strejk: 24 juni kl. 12.00 till 24 juni kl. 21.00
Vi bedömer fortsatt att störst påverkan sker på transporter via Göteborgs hamn, både import och export. Det finns en betydande risk att trailers blir stående i hamnarna under dessa perioder, vilket kan leda till ökade kostnader såsom kaj- och trailerhyra samt tomdragningar när returtransporter inte kan genomföras enligt plan.
Den pågående konflikten har hittills medfört kraftigt ökade produktionskostnader för oss. Tyvärr innebär detta att vi infört en extra avgift för alla trailertransporter mellan Sverige/Norge och Storbritannien, Irland, Nordirland, Frankrike, Spanien, Portugal, Belgien, Nederländerna samt Luxemburg.
Denna extrakostnad är 20 % av den totala fraktkostnaden och gäller som tidigare kommunicerats från och med onsdag den 28 maj och tills vidare, och kan komma att justeras vid förändrade förutsättningar. Vänligen notera att detta gäller när vi skeppar enligt vårt ordinarie upplägg. Alla special- och unika kundlösningar som sker på grund av strejken, det vill säga då vi ändrar rutt, kommer fortsatt att analyseras individuellt och kostnadsberäknas utifrån det specifika upplägget.
Övriga extraordinära kostnader som uppstår i samband med detta – inklusive, men inte begränsat till, kaj- och trailerhyra, förseningar och omlastningar – kommer tyvärr att behöva vidarefaktureras till er som kund.
Vi arbetar proaktivt för att minimera störningar och håller en nära och kontinuerlig dialog med er. Varje enskild situation bedöms individuellt, och vi vidtar nödvändiga åtgärder för att hitta bästa möjliga lösning. Har ni frågor kring hur detta påverkar era transporter är ni välkomna att kontakta er ordinarie kontaktperson hos NTEX.


