Information om extrakostnader med anledning av hamnkonflikt samt ytterligare strejkvarsel

Publicerad 27 maj 2025

Den pågående konflikten i svenska hamnar fortsätter, med strejk och lockout i de hamnar där Svenska Hamnarbetarförbundet är representerat. Detta är en situation som ligger utanför vår kontroll, det vill säga en force majeure.

Vi ser att konflikten hittills har medfört kraftigt ökade produktionskostnader för oss. Tyvärr innebär detta att vi behöver införa en extra avgift för alla transporter mellan Sverige/Norge och Storbritannien, Irland, Nordirland, Frankrike, Spanien, Portugal, Belgien, Nederländerna samt Luxemburg.

Denna extrakostnad kommer att vara 20 % av total fraktkostnad och gäller från och med onsdag den 28 maj och tills vidare (och kan komma att justeras vid förändrade förutsättningar). Vänligen notera att detta gäller när vi skeppar enligt vårt ordinarie upplägg. Alla special- och unika kundlösningar som sker på grund av strejken, det vill säga att vi ändrar rutt, kommer fortsatt att analyseras individuellt och kostnadsberäknas utifrån det specifika upplägget.

Under vecka 22 förväntas färjetrafiken i stort sett återgå till ordinarie seglingsscheman. Däremot har konflikten orsakat betydande eftersläpningar som nu måste hanteras, vilket kan påverka vår servicegrad och våra ledtider.

Planerade strejk- och lockoutperioder:
Gothenburg RoRo Terminal
1 juni kl. 16:00 – 2 juni kl. 23:00
3 juni kl. 06:00 – 23:00
9 juni kl. 00:00 – 24:00

APM Terminals Gothenburg
2 juni kl. 06:00 – 23:00

Sveriges Hamnar har mottagit ytterligare ett varsel om strejk och blockad från Svenska Hamnarbetarförbundet (HF). Varslet innebär att HF återigen utökar sina stridsåtgärder.

Varslet avser övertids-, inhyrning- och nyanställningsblockad samt blockad mot mertidsarbete och förskjutning av ordinarie arbetstid (FA-tid) mot samtliga Sveriges Hamnars medlemsföretag från och med fredag den 6 juni kl. 00.00 till och med söndagen den 8 juni kl. 24.00.

Vi bedömer fortsatt att störst påverkan sker på transporter via Göteborgs hamn, både import och export. Det finns en betydande risk att trailers blir stående i hamnarna under dessa perioder, vilket kan leda till ökade kostnader såsom kaj- och trailerhyra samt tomdragningar när returtransporter inte kan genomföras enligt plan.

Övriga extraordinära kostnader som uppstår i samband med detta – inklusive, men inte begränsat till, kaj- och trailerhyra, förseningar och omlastningar – kommer tyvärr att behöva vidarefaktureras till er som kund.

Vi arbetar proaktivt för att minimera störningar och håller en nära och kontinuerlig dialog med er. Varje enskild situation bedöms individuellt, och vi vidtar nödvändiga åtgärder för att hitta bästa möjliga lösning. Har ni frågor kring hur detta påverkar era transporter är ni välkomna att kontakta er ordinarie kontaktperson hos NTEX.

Ntex newsletter

Håll dig uppdaterad om nyheter och serviceinfo