Information regarding EU:s ”Mobility package”
Published 4 februari 2022
Phase 2 of EU:s ”Mobility package” will be implemented during February 2022.
Fas 2 av EU:s ”Mobility package” kommer genomföras under februari månad 2022. Implementationen av Fas 2 kommer att ha stor betydelse och resultera i stora förändringar för åkerinäringen i Europa. Det kommer påverka såväl kapacitet som kostnadsnivå.
Vad är det då som skall införas? Implementeringen innebär följande:
- Retur till hemland: Lastbilen skall utan undantag tillbaka till landet där den är registrerad var 8:e vecka.
- Karensperiod för Cabotage: Ytterligare begränsningar genom införandet av en karensperiod som innebär max 3 transporter på 7 dagar och därefter 4 dagars cool off period.
- Kombinationstransporter: Kombinationstransporter likställes med Cabotagetransporter vilket innebär att samma regler/begränsningar gäller när det kommer till antal transporter, kördagar samt karensperiod.
- Minimumlön och registrering: Det införs krav om lön i förhållande till minimumlönenivåer i EU medlemsland vid Cabotagetransporter, kombinerade transporter och internationella tredjelandstransporter.
- Dokumentationskravet ökar: Ökad administration för chauffören samt åkeriet till följd av högre dokumentationskrav.
- Skattemässiga ändringar: Skatteändringar i en rad östeuropeiska länder till följd av EU:s ”Mobility package” kommer att öka lönekostnaden för åkerierna betydligt, detta har bl.a genomförts i Polen, Bulgarien samt Rumänien.
NTEX kommer till följd av Mobilily package per den 1 Mars justera priser och offerter för att täcka de kostnadsökningarna som detta merför, detaljerad information gällande justering kommer under februari månad. För mer information kontakta din ordinarie försäljningskontakt hos oss på NTEX.
---------
Phase 2 of EU:s ”Mobility package” will be implemented during February 2022. The Implementation will have a severe impact and result in pervasive changes for the Haulauge companies in Europe. The Mobility package will affect the overall capacity as well as the costs related to haulage. The implementation has the following main changes:
- The truck shall without any exceptions return to country of registration every 8 weeks.
- Limitations related to cabotage transports, a maximum of 3 transports during a 7 day period after which a 4 day cool-off period will be applied.
- Combined transports will be equated with Cabotage transports and as a result will have the same rules and limitations regarding number of transports, driving time and cool of periods.
- Minimum wages as per country where transport has been performed will apply for Cabotage, Combined and international third country transports.
- Increased demands on administration for the driver and Haulage Operator.
- Tax changes in a number of east European countries which will increase the costs related wages for the Haulage Operators, this has been introduced so far in Poland, Bulgaria and Romania.
NTEX will due to the increased costs related to the Mobilily package per the 1st of March adjust quotes and offers accordingly, detailed information regarding the adjustment will be communicated during February.


